Update 12/12/2024: een nieuwe wending in het verhaal!
12 december 2024UPDATE: 6/12/2025: resultaten Q3 2024 van Exmar…
U heeft nog een verslag van de resultaten van het derde kwartaal 2024 van Exmar van ons te goed. Om onze goede voornemens voor het nieuwe jaar kracht bij te zetten, krijgt u ze bij deze. Nogmaals, we snappen de ironie in het feit dat u op 6 januari 2025 een verslag krijgt over de cijfers die reeds twee maanden geleden zijn gepubliceerd… Maar ze blijven brandend actueel!
Waarschijnlijk is dit namelijk de laatste set cijfers die we te zien krijgen voor de start van het nieuwe overnamebod van Nicolas Saverys, dus laten we even kijken hoe het derde kwartaal eruitzag.
Zeer goed eigenlijk! We filterden in de vorige twee kwartalen de exceptionele meerwaardes uit de EBITDA en kwamen toen op recurrente EBITDA’s van 39,7 mUSD en 41,5 mUSD respectievelijk. Het huidige kwartaal is nog beter met een recurrente EBITDA van 44,7 mUSD !
Dit zijn zonder meer zeer goede cijfers, die komen van alle afdelingen binnen Exmar. Allereerst de afdeling Shipping die in het derde kwartaal een EBITDA draaide van 22,8 mUSD, in lijn met de resultaten van de afgelopen twee kwartalen. Deze inkomsten volgen uit de aanhoudend hoge vrachttarieven de afgelopen kwartalen. Zie hieronder voor een overzicht.
Je ziet dat over het jaar de tarieven voor de VLGC’s (de grootste tankers) terug normaliseren na exceptioneel hoge tarieven vorig jaar. Noteer echter dat Exmar momenteel slechts 2 VLGC’s in eigen bezit heeft, die varen onder vaste, verlaagde tarieven bij Equinor (de FLANDERS PIONEER en de FLANDERS INNOVATION), en daarnaast 1 VLGC die het zelf chartert en op de markt terug exploiteert (de BW TOKYO). De exposure van Exmar aan de VLGC-markt is dus zeer beperkt.
De bulk van de vloot van Exmar bestaat uit middelgrote MGC’s in Joint Venture met Seapeak en een vloot aan Pressurized Ships. Deze tekenen nog altijd voor aanhoudend hoge stabiele bevrachtingstarieven. Het is de afgelopen jaren de duidelijke strategie van Exmar om de exposure aan de VLGC-markt te beperken en volop in te zetten op de MGC-vloot. Deze strategie werpt nu zijn vruchten af.
Traditioneel deelt Exmar in zijn persbericht ook mee voor welk percentage hun vloot het lopende en het komende jaar reeds onder termijncontracten is gebracht. Bv. de MGC-vloot was einde tweede kwartaal 2024 reeds voor 100% voor 2024 en 63% voor 2025 gecontracteerd. Het derde kwartaal krijgen we die informatie spijtig genoeg niet meer meegedeeld: meneer Saverys heeft duidelijk geen zin dat u nog zicht krijgt op het feit dat zijn vloot reeds tot het einde van 2025 goed gecontracteerd is…
Ook de Infrastructure afdeling draait sterk, met een EBITDA van 16,7 mUSD dit kwartaal. Zoals we reeds vroeger schreven is dit gebaseerd op de FSO Excalibur en de FSRU Eemshaven die op langere termijn vaste inkomsten genereren, aangevuld met inkomsten uit de engineering tak die ook goed boert.
En ook de afdeling Services droeg 5,1 mUSD EBITDA bij het derde kwartaal.
Zoals we vorige keer ook schreven is een analyse van de Netto-winst minder eenvoudig: door de boekhoudkundige kronkel waarbij de latente meer-en-minderwaardes op de financiële participaties in de financiële resultaten worden genomen, toont het financieel resultaat geen goed beeld meer van de echte intrestkosten van de vennootschap. Dit kwartaal wijst de hoge boekhoudkundige financiële kost op het feit dat er waarschijnlijk minderwaardes op deze participaties zijn geboekt (daar waar de vorige kwartalen er stevige meerwaardes op werden genomen). Dit is eigenlijk witte ruis voor de belegger omdat dit niks vertelt over de operationele gang van zaken. Vandaar dat wij ons focussen op de zeer stevige recurrente EBITDA’s die Exmar draait: deze vertellen het echte verhaal. Noteer dat de schuldgraad van Exmar nog altijd beperkt is en de recurrente intrestkosten dus ook navenant laag.
De informatie-verschaffing in het derde kwartaal is redelijk summier. We hebben geen zicht op eventuele exceptionele kosten die geboekt zouden zijn (nb: over het veelvuldige creatieve gebruik van provisies het afgelopen anderhalf jaar, hebben we reeds vroeger geschreven). Uit de aangeleverde informatie kunnen we concluderen dat er vermoedelijk ook geen exceptionele meerwaardes op verkopen van schepen zijn genomen.
Er komen echter nog een hele hoop meerwaardes aan in de komende twee kwartalen. Ten eerste door de verkoop van de MGC WAREGEM, die vermoedelijk in Q4 2024 wordt opgeleverd en ten tweede door de verkoop van vier Pressurized Ships (SABRINA, HELANE, MAGDALENA en DEBBIE) die in Q4 2024 en Q1 2025 zullen worden opgeleverd. Er komen dus binnenkort nog mooie meerwaardes in de cijfers naar boven… Bovendien wijzen deze verkopen op het feit dat Exmar zijn strategie om verder te focussen op zijn MGC-vloot én om deze MGC-vloot te verjongen gedisciplineerd verderzet.
Wat brengen de komende kwartalen dan? Vermoedelijk meer goeds: a) er komen mooie meerwaardes naar boven, b) de bevrachtingstarieven blijven aanhoudend hoog plus de vloot is reeds voor langere periodes gecontracteerd, c) de assets uit Infrastructure blijven stevige stabiele inkomsten genereren, d) de engineering tak heeft nieuwe activiteiten gegenereerd en e) in H1 2025 krijgen we waarschijnlijk meer zicht op de potentiële nabetaling van ENI van 44 mUSD voor de Tango waar Exmar mogelijks nog recht op heeft.
De conclusie is voor ons duidelijk: Exmar blijft als een goeddraaiende cash-machine hoge cashflows draaien en ook de vooruitzichten zien er niet slecht uit. Wij zijn zeer tevreden een aandeelhouder te zijn.
Dat Nicolas Saverys ondertussen opnieuw probeert om zo snel als mogelijk Exmar van de beurs te plukken hoeft in deze omstandigheden dus helemaal niet te verbazen en is geenszins een uiting van filantropie van zijn kant. Hij beseft meer dan wie ook hoe goed de vooruitzichten voor Exmar zijn en houdt de vruchten ervan liever volledig voor zichzelf. Ondertussen koopt hij reeds ieder aandeel dat hij vinden kan op de beurs op tot aan 11,50 EUR. Sinds de aankondiging van zijn bod heeft hij zo met horten en stoten zijn huidige participatie van 84,56% naar 87,53% kunnen optrekken. Hij kocht echter steeds duurder om nog iet of wat te kunnen binnenrijven. Ondertussen is het volume verder volledig opgedroogd en zit het aandeel al aan de prijs van het bod: veel extra’s haalt Saverys niet meer binnen de laatste weken en dat ziet er ook de komende weken niet meer naar uit aan deze lage opportunistische biedprijs.
Wij hebben niet gevraagd achter dit bod en houden onze aandelen stevig bij. Wij blijven met plezier aandeelhouder van een bedrijf dat stevige cashflows draait en plukken hier graag mee de vruchten van. En we zijn niet de enigen die zo redeneren, hebben we al gemerkt uit alle reacties. We houden u verder op de hoogte zodat u ook zelf alle nodige onafhankelijke informatie in handen heeft om uw gefundeerde keuze te maken wat u wenst te doen met uw aandelen Exmar.
3 Comments
Mijn eerste 100 aandelen dateren van 28 september 2007 prijs was toen nog hoog 21.50 eur van dan af regelmatig bijgekocht, dus ik ken
Exmar en de miserie dat het heeft meegemaakt ben ik er toch blijven in geloven dat het toch eens beter ging gaan, en nu het beter
gaat zou hij de aandelen willen voor een habbecrats, sorry Nicolas maar voor mijn resterende 5000 aandeeltjes moet de prijs toch
iets hoger zijn dan 11.50 eur
Mooie samenvatting bedankt.
Dank u