Update 06/08/2025: alles wat u moet weten over het keuzedividend!
6 augustus 2025Update 4/09/2025: samenvatting van het keuzedividend
4 september 2025Update 17/08/2025: het keuzedividend (bis): praktische zaken!
De inschrijvingsperiode van het keuzedividend van Exmar loopt ondertussen reeds een week. De meeste brokers sluiten op woensdag 20 augustus de keuzeperiode reeds af. Ten laatste tegen vrijdag 22 augustus dienen deze brokers dan zelf de gemaakte keuzes door te communiceren. U heeft dus niet zoveel tijd meer om uw keuze te maken.
We krijgen ondertussen veel vragen binnen van mensen die wensen in te gaan op het aanbod tot kapitaalverhoging, maar daar moeilijkheden bij ondervinden bij hun brokers. Zelf zijn we de afgelopen week full-time bezig geweest met Saxo Bank uit te leggen dat hun benadering van het keuzedividend incorrect was. 23 telefoongesprekken en een volledig pak Temesta-pillen later, zou dit probleem eindelijk uitgeklaard moeten zijn.
Om even te recapituleren zou iedere broker u de mogelijkheid moeten geven -als u dat wenst- om voor ieder veelvoud van 100 coupons, in te tekenen op 39 nieuwe aandelen Exmar, die aan een prijs van 7,30767 EUR/aandeel zullen worden uitgegeven. Wenst u dit niet, dan krijgt u uw coupons in cash uitgekeerd. U zou online moeten kunnen aangeven voor hoeveel coupons u wenst in te gaan op de kapitaalverhoging.
Om even een stand van zaken te maken over hoe de brokers dit afhandelen en even te wijzen op de speciale gevallen, hieronder het overzicht. Dit overzicht is gemaakt op basis van de input van verschillende lezers, laat gerust weten of er toch fouten in zitten en laat vooral weten hoe de vork in de steel zit bij de brokers waar we nog geen informatie over hebben ontvangen. Alvorens over te gaan tot het overzicht, weet dat de standaardkeuze bij iedere broker “Cash” is, dus doet u niks, dan ontvangt u uw dividend cash. Wenst u aandelen te ontvangen, dient u hier altijd actief stappen voor te ondernemen. Dit artikel hieronder behandelt niet de vraag of u al dan niet moet intekenen op het keuzedividend. Uw keuze dient u zelf te maken, bovendien zijn we in vorige artikels reeds ingegaan op enkele ideeën hieromtrent en hebben we toen reeds zelf aangegeven volledig voor nieuwe aandelen te gaan. Net zoals Meneer Saverys overigens. Hieronder het praktische overzicht van de verschillende brokers
- Banken en brokers die de correcte instructies hebben gecommuniceerd aan hun klanten en via de online applicatie de mogelijkheid geven om de keuze omtrent het keuzedividend door te geven:
- Bolero/KBC
- Rebel/Belfius
- BNP Paribas Fortis
- Crelan
- Argenta
- Deutsche Bank
- Keytrade
- Fintro
Bij deze tussenpersonen loopt alles vlot en zou u gemakkelijk zelf kunnen beslissen om al dan niet in te tekenen op de kapitaalverhoging. Namen die niet in de lijst staan, kunnen ook namen zijn waar we geen informatie over hebben. Geef deze informatie gerust door. Ook uit het buitenland krijgen we informatie binnen over brokers die dit correct afhandelen (Flatex,…).
- Speciale gevallen: min of meer in orde
- Saxo Bank: een week lang heeft Saxo Bank foute instructies gegeven aan zijn klanten. Vrijdag werden eindelijk de juiste instructie gegeven: u krijgt zoals het hoort 39 nieuwe aandelen per 100 coupons als u intekent. Daarbovenop zegt Saxo dat u bij hen ook met niet-volle honderdtallen mag intekenen. Het zal deze proberen bundelen om u zo nog extra pro-rata aandelen te bezorgen. De saldi worden in cash uitgekeerd. U kan dus hier met al uw aandelen intekenen -als u dat wenst- ongeacht of het 100-tallen zijn of niet om zo uw intekening op de kapitaalsverhoging te maximaliseren. Zeer belangrijk: Saxo Bank heeft vrijdag alle voorgaande keuzes van zijn cliënten gewist en terug op “cash-dividend” gezet. Iedereen wordt dus aangemaand om nogmaals aan te loggen en zijn keuze opnieuw te maken. Had u in het begin van de week “herinvesteren” aangeklikt, maar doet u niks meer, zal u toch cash ontvangen in plaats van nieuwe aandelen. Check dus opnieuw uw keuze, herbevestig, en neem een print-screen van uw keuze voor als er later toch iets fout loopt. Wij mailen onze keuze ook nog eens door naar de klantendienst voor de zekerheid.
- DeGiro: u kan uw keuze niet online maken. U dient te mailen naar ca@degiro.nl. U dient dit zo snel mogelijk te doen, want Degiro sluit graag zijn inschrijvingsperiode veel vroeger af.
- Interactive Brokers: deze bieden u de mogelijkheid om online in te tekenen, maar geven de voorwaarden niet mee, waardoor het nogal onduidelijk is wat ze exact bedoelen. Ook hier lijkt het slim om na het intekenen een print-screen te nemen én ook de klantendienst nog eens te mailen ter confirmatie dat u wenst in te tekenen op de kapitaalsverhoging en vraag naar meer uitleg. We volgen dit ook verder op.
- Brokers die het fout doen
We krijgen berichten dat bij BUX het niet mogelijk is om online in te tekenen, dat er geen communicatie is en ook de klantendienst van niks weet. Best hier is blijven mailen naar de klantendienst en hen melden dat je eventuele schade op hen zal verhalen. BUX kennen we nog als de broker die tijdens het tweede bod zijn klanten eerst verplichtte om aandelen aan te bieden en slechts na vele klachten hier op de voorlaatste dag van de tweede biedronde op terug kwam.
- Brokers waar we nog geen informatie over hebben.
We hebben over ING nog geen informatie ontvangen, maar vermoeden dat dit hier vlot zou moeten lopen. Daarnaast wachten we nog op informatie over MeDirect en Trade Republic.
Ook van Mexem en Lynx -twee brokers die het platform van Interactive Brokers benutten, weten we nog niks. We vermoeden dat deze de lijn van Interactive Brokers zelf volgen, dus zie comments hierboven.
Over de overige Nederlandse banken en brokers hebben we ook nog geen informatie ontvangen.
Bij deze de vraag aan onze lezers die bij een van bovenstaande partijen klant is: laat gerust een comment achter of stuur ons een mailtje met informatie, dan doen we een update van deze post.
Puur in het algemeen kunnen we dus blijven herhalen dat bij geval van twijfel of niet-correcte informatie u in eerste instantie zo snel mogelijk de klantendienst van uw broker of bank zelf dient te contacteren. Blijft dit stroef lopen, aarzel dan niet om Exmar zelf te mailen (corporate@exmar.be) met de vraag om dit probleem mee op te lossen. Exmar zal in eerste instantie altijd terugwijzen naar de broker zelf, maar het is belangrijk hen mee op de hoogte te stellen van problemen, zeker als er later discussie zou ontstaan. Plus zij kunnen via KBC Securities -hun adviseur- helpen om de zaken bij de desbetreffende brokers te deblokkeren.
Hebben jullie nog verdere aanvullingen die nog niet vermeld staan in het artikel? Laat het ons weten via de comments of contactformulier! U helpt er uw mede-aandeelhouders mee. Want laten we wel wezen: iedere aandeelhouder heeft recht om correct geïnformeerd te worden en zelf zijn keuze te kunnen maken én doorgeven.
17 Comments
Dank je wel voor je heldere uitleg en om ons op de mogelijke gevaren te duiden.
Bij Keytrade lukt het ook niet om in te schrijven op nieuwe aandelen. Er is een vak “Bedrag van inschrijving” dat moet ingevuld worden, maar ongeacht het bedrag dat je typt, het blijft op 0 eur staan. Keytrade krijgt de fout in de IT niet gefixt ! Daar sta ja dan, machteloos … Wat raden jullie aan ?
Dag Erik,
Best dan zo snel mogelijk naar de klantendienst van Keytrade mailen.
1. Met daarin exact beschreven jouw instructies van wat je wenst, met de exacte cijfers erbij. En de vraag om dit zo door te geven. En dan iets toevoegen dat als zij jouw instructies niet correct uitvoeren, jij hen verantwoordelijk zal houden voor de eventuele schade die je hiervan ondervindt.
2. Met daarin ook de vraag waarom deze fout gebeurt, of deze fout enkel bij jou gebeurt en de vraag dit zo snel als mogelijk recht te zetten ook voor de andere klanten. Met de mededeling dat in de huidige context dit soort fouten verstrekkende gevolgen kunnen hebben en mogelijk tot schadebedingen kan leiden.
Zijn er nog andere klanten die ook problemen hebben met Keytrade?
Je doet dit best nog vandaag of in de loop van morgenvoormiddag. De meeste brokers sluiten woensdagavond 20/8 hun inschrijvingen al af.
Mvg,
Hans
Mailen naar info@fsma, info.belgium@kbcsecurities.be en je broker. Misschien ook info@exmar be
Zeggen dat je uitdrukkelijk kiest voor x keer het keuzedividend maar je broker dit niet correct aanbiedt.
Dit was de oplossing voor Saxo klanten, een paar uur later stond het keuzedividend wel correct in de app
corporate.actions@keytradebank.com
moet je hebben
Die reageren wel vlot, itt algemene klantendienst
Waarom daalt die koers zo sterk: vanwege verkoop oneffen breukdelen?
Aan allen die deze soap met argusogen volgen, de resultaten van de kapitaalverhoging werden gepubliceerd op de website van Exmar deze ochtend om 08.00. Mvg
Wat mij betreft zeer goed nieuws. Ben benieuwd naar zijn volgende zet en vooral ook naar de halfjaarresultaten. Deze zullen ons ook weer wat meer inzicht bieden.
FYI – came across this today:
“Tilla, a Berlin-based maritime tech startup, today announced the successful closing of a €2 million funding round designed to accelerate the global expansion and innovation of its crew logistics platform. The round is led by global maritime venture capital firm Motion Ventures, which recently launched a $100 million maritime tech fund, alongside a strategic investment from EXMAR, a renowned Belgian shipping company with a long-standing reputation under the Saverys family.”
https://www.tilla.tech/post/tilla-secures-eu2-million-to-fast-track-global-growth-of-its-maritime-crew-logistics-platform
Heeft er al iemand de nieuwe aandelen in zijn portefeuille zien verschijnen?
Ja, bij Deutsche Bank heb ik de nieuwe aandelen vandaag zien verschijnen.
Bij Saxo nog niet, zou toch niet mogen, ik ben niet van plan om ze op korte termijn te verkopen, maar voor diegene die dat wel willen…
Bij keytrade geleverd
Op mijn degiro rekening staan ze sinds deze ochtend.
Saxo heeft ze vandaag om 14:07 geboekt.
Ook het precieze aantal aandelen waar ik recht op had.
ik kreeg bij Saxo ook aandelen voor fractionele deel,
dus met N aantal aandelen voor keuzedividend:
niet floor(N/100) * 39 waar ik recht op had volgens informatienota,
maar wel floor(N/100*39)
i.e. voor mijn “restant” van 50 aandelen kreeg ik toch 19 nieuwe aandelen
nice!
Bij Bux is het naar goeie gewoonte terug wachten en contact opnemen met de klantendienst….